perjantai 16. lokakuuta 2015

Alkeiskurssi, osa 5 ja yksäri


Vaikka postaukset raahaa perässä, ratsasttettu on - ja siitä on todistusainestoakin...

Kuvan hevonen ei liity tapaukseen :D
Edellisenä viikonloppuna siskoni hyvä ystävä piti mulle ja sen kaverille yksäri tunnin Mellun tallilla, Hyvinkäällä. Omaa kehitystä ajatellen halusin ratsuks vaikeen suomenhevosen, jolla joutu käyttämään raippaa! Sen käyttö on nimittäin tuottanu mulle aikaisemmin vaikeuksia; jostain syystä epäröin tosi paljon käyttää sitä, vaikka ei pitäis. Ja katsekin seikkailee aina raippaan eikä reittiin. Eihän sillä varsinaisesti rankasta ja satuteta hevosta, vaan muistutetaan tarvittaessa...
Tunnin tarkotus oli siis saada vähä itseluottamusta raipan kanssa ja muutenkin muistutusta mulle että oon päättäväinen sen suhteen, mitä mä haluun tehdä. Parit laukannostot, vähän ravia ja kävelyy ilman jalustimia. Vaikeuksia tuotti nostaa laukka myötäpäivään ( siis oikeassa kierroksessa). En tiiä oikein miksi, ehkä mä en vaa osannut tai sit hevonen ei ollut niin taitava siihen suuntaan - veikkaan kuitenki ensimmäistä :DD. Hevonen ei kääntynyt mistä halusin tai kääntyi ihan omii aikojaan.

Kun laukkaan asti päästään, mun ei enää tarvi miettii rytmiä! Pystyy keskittyy paremmin rattiin. Pohkeen käyttöä pitäis harrastaa useammin, eikä vast silloin kun ollaa jo oikasemassa tai laukka loppuu, eli ennakoidaan. Vaatii tosin vähä reeniä, mutta kyl se tulee sielt vielä. Mutta, tavoite niiden treenien osalta saavutettu ja sain itsevarmuutta raipan käyttöön tosi paljon pelkästään yhdestä tunnista, katsotaan miten pärjään Omegan kaa seuraavalla kerralla.







Viikko sitten torstaina taas alkeistunnilla, ratsuna toistamiseen Saba, Omega kuulemma sitten enskerralla.

Mä päätin, että alan tekemään puolipidätteitä koko tunnin. Tajusin, miks niitä pitää tehä. Esim. Saba nosti laukan heti, kun tein pidätteen ennen nostoa ja välillä se halus nostaa laukan jo pelkästään pidätteestä tai kun muut meni ( ilman mun pyyntöä  varsinaisesti laukkaamaan)... Joten, kun muistan tehä pidätteitä myös matkanvarrella -esim että se ei ravaa liian kovaa- niin se ei ainakaan opi siihen, että heti pidätteestä nostaa jo laukkaa. Pidäteet matkalla pitää vaudin kurissa ja tarvittaessa valmistelee taas hevosen uuteen tehtävään.







* videossa joitan häikkää, fiksaan kuhan keksin miten...

4 kommenttia:

  1. Ihailtavaa lukea blogia, jossa henkilö itseään väheksymättä treenaa itselleen hankalia asioita aivan todenteolla, eikä niinkään kapua sieltä, mistä aita on matalin :) Upea asenne sulla!

    VastaaPoista
  2. Tätä blogia on kyllä niin hauska lukea, ja hyvällä tarkoitan tietenkin! Sun asenne on just hyvä tähän hommaan, innolla seurailen täältä sun kehittymistä. :D

    VastaaPoista